Met Rijkswaterstaat ontwikkelden we het Participatie Parcours. Zo stomen we Rijkswaterstaat klaar voor de omgevingswet
Met de komst van de Omgevingswet verandert er veel voor Rijkswaterstaat op het gebied van (burger)participatie. Rijkswaterstaat is van nature meer gewend is om als belangrijkste stakeholder aan tafel te zitten, terwijl in de omgevingswet steeds meer decentraal wordt opgepakt. Ook speelt participatie een grote rol in de omgevingswet. Wat betekent dit voor Rijkswaterstaat? Daar gingen we naar op zoek samen met mensen van Rijkswaterstaat vanuit verschillende plekken in de organisatie. Dit project werd uitgevoerd in samenwerking met Janine van Oosten Advies.
De uitdaging
Hoe betrek je de burger en andere partijen op een goede manier bij projecten van Rijkswaterstaat? En hoe verandert dit met de komst van de omgevingswet? Dat is de vraag waar Make Day mee aan de slag ging.
Met de komst van de Omgevingswet verandert er veel voor Rijkswaterstaat op het gebied van (burger)participatie. Rijkswaterstaat is van nature meer gewend is om als belangrijkste stakeholder aan tafel te zitten, terwijl in de omgevingswet steeds meer decentraal wordt opgepakt. Hoe betrek je decentrale overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de burger op een goede manier? Participatie speelt namelijk een grote rol in de omgevingswet. Wat betekent dit voor Rijkswaterstaat en de manier van werken? Daar gingen we naar op zoek samen met mensen van Rijkswaterstaat vanuit verschillende plekken in de organisatie.
De oplossing
We haalden alles uit de kast, één-op-één interviews en interactieve sessies met werknemers, gesprekken met experts, het lezen van concept wetteksten en onze grafische vaardigheden. Zo kwamen we samen met werknemers tot een passende oplossing, passend bij hun eigen manier van werken.
De Omgevingswet bestaat uit een aantal instrumenten, zoals bijvoorbeeld de omgevingsvergunning of het projectbesluit. Niet ieder instrument is relevant voor iedereen bij Rijkswaterstaat. We voerden gesprekken met regio-HID’s, adviseurs, omgevingsmanagers, vergunningverleners en projectmanagers. Iedere functie krijgt op een andere manier te maken met de Omgevingswet en de vragen en behoeften verschilden ook per functie. De één wilde meer hulp en inspiratie in het denkproces: ‘waar kan ik de burger allemaal betrekken?’ ‘En op wat voor manieren dan?’ De ander was op zoek naar een duidelijke afvinklijst: ‘heb ik overal aan gedacht?’ Zo kwamen we tot een plan per doelgroep. Omdat het onderzoek ten tijde van Covid-19 werd uitgevoerd, werd er veel gebruik gemaakt van digitale hulpmiddelen, zoals MS Teams en Mural.
Het resultaat
Per doelgroep is er een visuele keuzehulp ontwikkeld: een document met de juiste vragen, informatie en afvinklijsten om door de omgevingswet heen te navigeren binnen je eigen functie.
De keuzehulp per doelgroep is vormgegeven in vijf A1 posters met alle nodige informatie en denkstappen. De keuzehulpen zijn hieronder weergegeven. Zoals een omgevingsmanager in een van de feedbacksessies zei: “Wanneer is dit beschikbaar? Want ik heb het liever vandaag dan morgen!” Later is er voor de regio-HID’s ook een interactieve website ontwikkeld om te draaien aan de “knoppen van participatie”.