The Education Factory: leerlingen enthousiasmeren voor techniek en duurzaamheid

The Education Factory bruggen bouwen
Klant
Rijkswaterstaat
Type
Overheid
Toegepaste Dienst
Samenwerken
Jaar
Team
Daan profielfoto
Lievijn profielfoto
shaun profielfoto
Daan de Wit Lievijn Hagenaars Shaun Akse

Hoe kunnen we jonge mensen enthousiast maken voor techniek en duurzaamheid? Dat is de kernvraag waar The Education Factory zich op richt! Nederland beschikt over veel prachtige, innovatieve infrastructuur, maar we staan ook voor uitdagende vraagstukken, zoals klimaatverandering, vervanging en renovatie. The Education Factory biedt stimulerende lesprogramma's met een ontwerpende inslag, waarbij  leerlingen word gevraagd mee te denken over morgen!

De uitdaging

Publieke opdrachtgevers, onderwijs en bedrijven in de directe omgeving verbinden om zo te komen tot technische, praktische en competentiegerichte lesprogramma's die aansluiten bij de belevingswereld van de leerling.

.

The Education Factory

De Oplossing

Samen met onderwijsinstellingen, Rijkswaterstaat en Hoogheemraadschap Delfland onderwijspilots draaien waar ontwerpvraagstukken uit de leefomgeving en een bezoek aan het technische object centraal staan.

Meer dan 200 leerlingen bezochten een indrukwekkend technisch project in hun eigen leefomgeving en werkten vervolgens aan een uitdagende ontwerpopdracht die daarbij aansloot.

Samen met Rijkswaterstaat en leerlingen van Penta Oudemaas en Penta Bahurim is gewerkt aan het ontwerpen van een nieuw concept voor de Spijkenissebrug. Er is een bezoek gebracht aan de nabijgelegen Botlekbrug en we kregen zelfs de kans om onder begeleiding binnenin de brug te kijken. De gedeelde kennis en passie van de aannemers en medewerkers van Rijkswaterstaat waren duidelijk zichtbaar in de kwaliteit en inventiviteit van de prototypes die de leerlingen hebben gebouwd. 

De leerlingen van De Mavo Vos brachten een bezoek aan de afvalwaterzuiveringsinstallatie De Groote Lucht in Vlaardingen, eigendom van Hoogheemraadschap van Delfland. Ze kregen de uitdaging om mee te denken over de inrichting van een nieuw bezoekerscentrum. Met volledige creatieve vrijheid hebben ze hun ideeën gepresenteerd tijdens een informatiemarkt, waarbij ze gebruik maakten van diverse vormen, zoals onder andere 3D-prints, houten bouwwerken, tijdschriften en filmpjes. Het Hoogheemraadschap was onder de indruk van hun innovatieve voorstellen.

Het kunnen draaien van pilot programma's is essentieel om snel te kunnen innoveren, dit door te ontdekken welke vormen van het programma goed aansluiten en welke minder. Zo kunnen we snel verbeterslagen maken. 

Het resultaat

Meer dan 200 leerlingen aan de slag met techniek, duurzaamheid en innovatie in de eigen leefomgeving. Twee succesvolle en inzichtelijke pilots die een basis vormen voor het doorontwikkelen van The Education Factory.


We blikken terug  op twee geslaagde onderwijspilots van The Education Factory. Gedurende de pilots zijn veel waardevolle inzichten opgehaald.  Zo bleek de driedaagse sprint bijvoorbeeld een passendere aanpak dan acht weken lang in bestaande lessen gericht werken aan een eindontwerp. De kwaliteit die de leerlingen opleverde was vrijwel gelijk, en de energie en het enthousiasme waren tijdens de sprint een stuk hoger! 

Details waar we trots op zijn is het gebruik van duurzame prototyping materialen afkomstig uit bedrijfsafval. We vinden duurzaamheid belangrijk binnen alle projecten die we doen en zijn dan ook blij dat de scholen op fietsafstand van het technische object niet te beroerd waren om op de fiets te springen. Zo hebben we duurzaamheid niet alleen besproken, maar ook echt in de praktijk gebracht. 

Een ander opmerkelijk resultaat van The Education Factory was het ontstaan van waardevolle verbindingen tussen verschillende partijen zoals Rijkswaterstaat, leerlingen, leraren, aannemers en medewerkers van het Hoogheemraadschap Delfland. Partijen die elkaar normaal niet perse tegenkomen gingen met elkaar in gesprek en dit heeft geleid tot verrassende gesprekken en waardevolle interacties. 

Met veel enthousiasme zetten we The Education Factory voort en gaan we binnenkort aan op pad met een nieuwe groep leerlingen die een vraagstuk vanuit de Blankenburgverbinding zullen oppakken.

Dit initiatief is mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Make Day en Marnix Trouwborst voorzitter platform Lokale Economie en Maatschappij (LEM).