Circulair bouwen? Eerst even in elkaars schoenen staan.
De circulaire bouweconomie versnellen vraagt om meer dan alleen technische oplossingen: het vraagt om écht begrip tussen ketenpartners. Hoe zorg je dat architecten, softwareontwikkelaars, aannemers, slopers, vastgoedbeheerders en materiaalproducenten elkaar beter begrijpen? Wij ontwikkelde samen met de Hogeschool Utrecht een serious game waarin spelers zich moesten verplaatsen in andermans rol, belangen en blinde vlekken. Wat begon als een tool voor betere softwareafstemming, blijkt nu ook een krachtige interventie om ‘traditionele’ bouwpartijen anders naar samenwerking en circulariteit te laten kijken. Het project is onderdeel van het Nationaal Groeifondsprogramma Toekomstbestendige leefomgeving, met als doel: de juiste tools ontwikkelen om de circulaire economie in de bouw te versnellen.
De uitdaging
Meer dan 100.000 bedrijven bouwen aan Nederland maar zelden samen.
De Burgelijke en Utiliteitsbouw-sector telt meer dan 100.000 bedrijven, waarvan ruim 90.000 ZZP’ers. Samenwerken klinkt logisch, maar is in de praktijk complex. Zeker als iedere ketenpartners een andere taal spreekt: zoals de taal van een architect, aannemer, sloper, softwareontwikkelaar of materiaalproducent. In deze versnipperde keten blijft cruciale informatie vaak hangen bij een van de ketenpartners, waardoor goede bedoelingen stranden in misverstanden.
Hoe zorg je dat al deze partijen elkaar beter gaan begrijpen zónder weer een uitgebreide rapportage of training op te leveren, maar op een manier die beklijft, beweegt en uitnodigt tot ander gedrag?
De Oplossing
Een serious game waarin je alleen wint als je samen speelt.
Make Day bedacht, ontwierp en testte een serious game bestaand uit een rollenspel met realistische scenario’s uit de bouwpraktijk. Spelers kruipen in de huid van een andere partij uit de keten, van vastgoedbeheerder tot materiaalproducent, en ervaren waar samenwerking botst of juist kansen biedt.
In het spel staat samenwerking centraal: er is geen duidelijke winnaar, maar wie écht luistert, deelt en afstemt, komt samen tot een beter resultaat. In het spel moet je als ketenpartner een opdracht uitvoeren, je mag over de verschillende stations, die een ketenpartner representeren, bewegen maar mag geen nieuwe grondstoffen of vaardigheden toevoegen. Door informatie uit te wisselen kan je een beter resultaat behalen.
De game werd oorspronkelijk ontwikkeld om softwareontwikkelaars beter te laten aanvoelen wat andere partijen nodig hebben, én wat zij zelf te bieden hebben. Inmiddels wordt het spel ook ingezet bij bouwbedrijven, om het gesprek over circulair samenwerken op gang te brengen. Om aan te blijven sluiten bij de ontwikkelingen worden de scenario’s continu aangescherpt op basis van interviews met koplopers uit de sector.
Het resultaat
Een spel dat de bouwketen dichter bij elkaar brengt.
Wat startte als een simpel hulpmiddel om software af te stemmen, groeide uit tot een verrassend krachtige interventie. Deelnemers geven aan dat ze beter begrijpen welke informatie anderen van hen nodig hebben. Het spel maakt de ketendynamiek inzichtelijk én bespreekbaar doordat barrières van samenwerken naar voren komen door het spel te spelen.
Het prototype is inmiddels getest en wordt doorontwikkeld. De feedback van de deelnemers en betrokkenen is positief en men is enthousiast: het helpt om de ‘harde’ bouwpraktijk te verbinden met ‘zachte’ gedragsverandering. De game wordt deze zomer ook toegepast in trainingen voor bouwprofessionals.