Innovatie in Aanbestedingen: Bedrijven Daten met Rijkswaterstaat
Om vernieuwende en unieke samenwerkingen te stimuleren in de aanbestedingen van Rijkswaterstaat is Project Match opgezet. In 2021 is het idee getest met een matchings event om, in de aanloop van een aanbesteding, verschillende partijen, van de grote, bekende namen tot MKB’ers en startups met elkaar kennis te laten maken. Na onderzoek van de resultaten door de Universteit van Twente is geconcludeerd dat, ondanks dat de meeste winnende combinaties als voor het event zijn gevormd, er wel verschillende nieuwe contacten zijn opgedaan en een breder netwerk voor de winnende combinaties is ontstaan op het event. Project Match is dus zeer interessant voor het creëren van meer innovatie en unieke samenwerkingen in aanbestedingen.
de uitdaging
Hoe betrekken we nieuwe partijen, MKB’ers of startups in de mega-aanbestedingen van Rijkswaterstaat? Vaak worden de grote aanbestedingen vooral ingediend door de bestaande (grote) partijen terwijl Rijkswaterstaat juist graag innovatie en vernieuwende samenwerking wil stimuleren.
Hoe zorg je ervoor dat in de enorme aanbestedingen van Rijkswaterstaat, zoals het onderhoud van de uiterwaarden, ook vernieuwende, kleinere partijen een rol kunnen spelen en innovatie gestimuleerd kan worden? Deze aanbestedingen zijn vaak een groot risico voor kleinere bedrijven die misschien überhaupt niet overwegen om mee te doen. Hoe betrek je dergelijke unusual suspects in het voortraject en bied je hen de kans om ook (in een consortium) aan te laten sluiten? Dat was de uitdaging waarmee project Match is gestart.
de oplossing
Een matching-event in de voorfase van een aanbesteding waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten en kunnen onderzoeken waar er gezamenlijk meerwaarde te bereiken is.
In het voortraject van de aanbesteding voor het Waardegedreven Onderhoud van de Uiterwaarden (WOCU) is een matching event georganiseerd. Hiervoor zijn, onder andere via verschillende brancheorganisaties, allerlei partijen voor uitgenodigd om met elkaar de opgave te bespreken en met elkaar kennis te kunnen maken. Via inhoudelijke toelichten, speeddates en break-out sessies hebben de partijen een beeld gekregen van elkaar en hun eigen mogelijke toegevoegde waarde in een consortium.
het resultaat
Van de drie combinaties die zijn gekozen uit de aanbesteding is er een van daadwerkelijk MKB-bedrijven, en hoewel de meeste combinaties al voor het event waren gevormd zijn er verschillende nieuwe partijen uit het matchings-event aangesloten bij de winnende combinaties.
Het invloed van project match op het aanbestedingsproces is onderzocht door Hans Boes van de Universiteit Twente. Hij concludeerde dat, hoewel veel van de winnende combinaties al voor het matchings event ontstaan waren, een van de drie winnende combinaties verschillende partijen in het netwerk heeft kunnen betrekken via het matchings event. Daarnaast zijn er veel partijen die nieuwe contacten hebben opgedaan wat toekomstige inschrijvingen zal helpen om meer unieke partijen aan te spreken en innovatie te stimuleren.