Met MBO's in Eindhoven zetten we de schouders onder duurzaamheid!
Met een whole school approach hebben we bij zowel SintLucas als Summa College de stand van zaken rondom duurzaamheid geanalyseerd. Hoe? Door het uitvoeren van een nulmeting. Deze nulmeting dient als vertrekpunt en geeft duurzaamheid tegelijkertijd een kickstart binnen de onderwijsinstellingen. Win-win!
De nulmeting vormt de basis voor verdere stappen en oplossingsrichtingen, die participatief samen met de hele organisatie – van studenten tot management – zijn opgesteld en onderzocht. Want duurzaamheid creëer je samen!
En niet voor één onderwijsinstelling, maar twee. De samenwerking tussen beide scholen zorgt voor een waardevolle kruisbestuiving, waarmee we bouwen aan een duurzame community die echt impact maakt, en waarbinnen kennis en ervaringen worden gedeeld.
De uitdaging
Om een onderwijsinstelling te verduurzamen is het essentieel inzicht te hebben in de huidige status op het gebied van duurzaamheid en gebruik te maken van bestaande energie en structuren.
SintLucas en Summa College willen de verduurzaming binnen hun instellingen versnellen. Het is cruciaal om te weten waar ze nu staan en om te kunnen blijven meten hoe het gaat. De vraag aan Make Day? Ontwerp een herhaalbare nulmeting voor duurzaamheid en ontwikkel een manier om duurzaamheid structureel te verankeren binnen de onderwijsinstellingen. Ons uitgangspunt? Een participatieve aanpak die de bestaande energie en structuren binnen de scholen benut om samen tot een breed gedragen visie te komen.
De Oplossing
Naast het uitvoeren van een nulmeting is participatie essentieel: hoe ervaren medewerkers en leerlingen duurzaamheid? En hoe zien zij een duurzame toekomst voor zich?
Samen met SintLucas en Summa College zijn we enthousiast van start gegaan met een gezamenlijke startsessie waarin we de doelstellingen en bestaande behoeften helder in kaart hebben gebracht. Naast het uitvoeren van een nulmeting op het gebied van duurzaamheid, waarbij de SustainaBul als leidraad diende (een tool die MBO-scholen op 18 categorieën rankt), zijn bestaande initiatieven, structuren en contactpersonen geïnventariseerd. Het doel? concrete acties die echt kunnen landen binnen de bestaande systemen van de scholen.
Een duurzaam diner fungeerde als kickstart voor het opbouwen van een duurzame community. Want naast praktische adviezen is draagvlak en participatie een belangrijk onderdeel: werken aan duurzaamheid doe je samen.
Participatieve metingen onder medewerkers, docenten en studenten geven een helder beeld van hoe duurzaamheid wordt beleefd. Hoe bewust is men al? En welke ideeën en stappen passen het beste bij de medewerkers en studenten? Die participatieve inzichten verzamel je door écht het gesprek aan te gaan: van ronde-tafelgesprekken en interviews tot gezamenlijke creatieve sessies waarin we samen nadenken over oplossingsrichtingen.
Het resultaat
Een duurzame gedragen strategie die SintLucas en Summa College zelf kunnen doorzetten.
Een combinatie van participatieve inzichten, een nulmeting, en een helder beeld van de afgesproken ambities en wettelijke eisen geeft een sterk strategisch overzicht. Dit leidt tot een gedragen duurzaamheidsadvies, inclusief een herhaalbare nulmeting.
Maar het blijft niet bij advies alleen. Samen met de scholen hebben we meerdere ideeën en oplossingsrichtingen bedacht. Enkele voorbeelden? Van haalbare stappen zoals duurzaamheid opnemen in het inwerkprogramma, het belonen van duurzaam gedrag tot grotere initiatieven zoals het aanstellen van duurzaamheidscoördinatoren en practoraten laten samenwerken rondom duurzaamheid. Ook community building en het creëren van natuurinclusieve buitenruimtes maken deel uit van de aanpak.
Daarnaast komen ook praktische zaken terug zoals het verhogen van de capaciteit van zonnepanelen, het ontwikkelen van afvalreductiebeleid en het goedkoper maken van vegetarische opties om duurzaamheid in de organisatie te verankeren.
Naast een management samenvatting is het advies ook uitgewerkt in een visuele metafoor, waarbinnen de grote strategische richtingen zijn geïdentificeerd.
Samen werken we aan de duurzame onderwijsinstellingen van morgen!