Het MKB en Rijkswaterstaat zo ver gekregen aan het ‘tinderen’ te gaan? Zeker.
Op verzoek van Rijkswaterstaat heeft Make Day een initiatief ontwikkeld voor een diverse brancheverenigingen (MKB-Infra, Koninklijke NL Ingenieurs, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, Cumela en de vereniging van waterbouwers) in de infrasector.
De ontwerpvraag die centraal stond: “Vaak worden grote aanbestedingen vooral ingediend door de bestaande (grote) partijen. Rijkswaterstaat wil juist graag innovatie en vernieuwende samenwerking stimuleren. Hoe kunnen ze dat doen? “ Het antwoord van Make Day, het concept “Tinder in de Tender,” doorontwikkeld tot project Match. Wat is het precies? Tijdens matchingsessies werden bedrijven geanalyseerd en gematcht op basis van complementaire vaardigheden.
Na onderzoek van de resultaten door de Universteit van Twente is geconcludeerd dat, ondanks dat de meeste winnende combinaties als voor het event zijn gevormd, er wel verschillende nieuwe contacten zijn opgedaan en een breder netwerk voor de winnende combinaties is ontstaan op het event. Project Match is dus zeer interessant voor het creëren van meer innovatie en unieke samenwerkingen in aanbestedingen.
de uitdaging
Hoe betrekken we nieuwe partijen, MKB’ers of startups in de mega-aanbestedingen van Rijkswaterstaat? Vaak worden de grote aanbestedingen vooral ingediend door de bestaande (grote) partijen terwijl Rijkswaterstaat juist graag innovatie en vernieuwende samenwerking wil stimuleren.
Hoe zorg je ervoor dat in de enorme aanbestedingen van Rijkswaterstaat, zoals het onderhoud van de uiterwaarden, ook vernieuwende, kleinere partijen een rol kunnen spelen en innovatie gestimuleerd kan worden? Deze aanbestedingen zijn vaak een groot risico voor kleinere bedrijven die misschien überhaupt niet overwegen om mee te doen. Hoe betrek je dergelijke unusual suspects in het voortraject en bied je hen de kans om ook (in een consortium) aan te laten sluiten?
de oplossing
Project Match, een matching-event in de voorfase van een aanbesteding waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten en kunnen onderzoeken waar er gezamenlijk meerwaarde te bereiken is.
En project Match is echt getest, in het voortraject van de aanbesteding voor het Waardegedreven Onderhoud van de Uiterwaarden (WOCU). Hiervoor zijn, onder andere via verschillende brancheorganisaties, allerlei partijen voor uitgenodigd om met elkaar de opgave te bespreken en met elkaar kennis te kunnen maken. Via inhoudelijke toelichtingen, speeddates en break-out sessies hebben de partijen een beeld gekregen van elkaar en hun eigen mogelijke toegevoegde waarde in een consortium.
het resultaat
Van de drie combinaties die zijn gekozen uit de aanbesteding is er een van daadwerkelijk MKB-bedrijven! Hoewel de meeste combinaties al voor het event waren gevormd zijn er verschillende nieuwe partijen uit het matchings-event aangesloten bij de winnende combinaties.
Het effect van project Match is onderzocht door Hans Boes, Universitair docent en onderzoeker aanbestedingsvraagstukken aan de Universiteit Twente. De doelstellingen van Project Match zijn volgens zijn onderzoek behaald, de interventie bevorderde effectieve combinatievorming en het verbinden van netwerkpartners.
Hoewel veel van de winnende combinaties al voor het matchings event ontstaan waren, bestaat een van de drie winnende combinaties uit verschillende partijen die elkaar hebben gevonden via project Match. Daarnaast zijn er veel partijen die nieuwe contacten hebben opgedaan wat toekomstige inschrijvingen zal helpen om meer unieke partijen aan te spreken en innovatie te stimuleren.